Privatflygarcetrifikat - PPL
Att flyga helikopter är för många en dröm sedan länge. Varför varierar för alla, och vad man ska ha det till kan skilja sig åt mycket från person till person. Vissa vill ha flygningen som en hobby och möjlighet att ta sig till nya platser på ett snabbt och effektivt sätt. Kanske rent av till ställen som det inte går att komma till med andra fordon.
Andra är sugna på att ta det ett steg längre och göra sitt intresse till ett yrke. Då finns det stora möjligheter att jobba på spännande platsar runt om i världen och att få uppleva saker som inte är möjligt i något annat yrke.
Oavsett vad det är som driver just dig är ett privatcertifikat (PPL) början.
Scandinavian Helicopter Center har lång erfarenhet av den här typen av utbildningar och vet precis vad som krävs för att lyckas. För att du ska kunna skapa dig en uppfattning har vi spaltat upp ett par viktiga milstolpar inom utbildningen.
1. Research
Det absolut första steget mot att ta ditt certifikat är vad du just nu håller på med - research!
Frågor som du bör ta reda på är vad för helikopter du vill lära dig flyga. Ska det vara vanlig motor eller turbin? Vad är för- och nackdelarna med de olika?
Har skolan du överväger kapacitet och personal till att enkelt kunna boka in lektioner?
Hur mycket av varje lektion går åt till att komma till ett övningsområde eller övningsfält?
Finns det övernattningsmöjligheter på skolan? Osv...
2. Besök
Gör ett studiebesök! Kolla in lokalerna du kommer spendera din tid i. Träffa instruktörerna. Få en känsla för atmosfären på skolan helt enkelt!
Vi bokar mer än gärna in en dag med dig för att visa dig runt och berätta mer.
3. Provlektion
Har du kommit såhär långt i dina förberedelser är det hög tid att du sätter dig i en helikopter och provar! Vi erbjuder provlektioner med auktoriserade instruktörer på allt mellan 15 minuter och 3 timmar. Flygningen du gör kan självklart räknas in mot totaltiden som krävs för att få ett certifikat!
4. Inskrivning
En provlektion är alltid beroendeframkallande och du kommer snabbt vilja flyga igen. Nu är det dags att skriva in dig i skolan för att fortsätta med flyglektioner och ta tag i teoriutbildningen. Vi kan erbjuda ett skräddarsytt upplägg av teorin till just dig och dina behov.
Vi samarbetar även med Flygteoriskolan om du vill studera i en större klass vid fasta tillfällen. Läs mer om det här!
5. Medicinsk undersökning
Vi rekommenderar alltid våra elever att göra den flygmedicinska undersökningen så tidigt som möjligt under utbildningen. Tiden går fort och du kommer snart vara redo att flyga helt ensam för första gången. För att få göra det så måste du först ha fått ett medicinskt intyg.
Vill du bara flyga privat med vänner och familj räcker det med ett medicinskt intyg klass 2.
Har du ambitioner på att senare gå vidare och ta ett kommersiellt certifikat ska du ta ett medicinskt intyg klass 1.
I Sverige kan den medicinska undersökningen göras antingen i Stockholm hos Aleris flyg- och dykmedicinskt centrum
eller i Malmö hos Flygmedicinskt Centrum (FMC)
6. Ensamflygning (Solo)
Efter bara 20-30 timmar i helikoptern kommer du vara redo att flyga helt själv för första gången. Tro oss, det är en flygning du kommer komma ihåg för resten av livet och är en stor milstolpe i utbildningen.
7. Uppflygning
Efter ytterligare lite mer flygträning är du nu redo för din uppflygning. Det är som uppkörningen till ett vanligt körkort för bil med en kontrollant från Transportstyrelsen. Självklart är det lätt hänt att du är nervös inför den här flygningen, men dina instruktörer släpper aldrig iväg dig om de inte vet att du är redo.
Så ta ett djupt andetag, flyg som du alltid gjort under utbildningen och njut. Snart har du ditt certifikat i handen!